Vull plantejar amb aquesta activitat que ens iniciem en família en el món de la probabilitat, ho anem a fer aprofitant materials que tenim a casa o recollits en les nostres vacances. Què és més probable?.
Què necessitem? objectes
de dues classes diferents, com els taps de la llet (molt recomanable
guardar-los, juntament amb les seues bases) i les petxines que hem arreplegat
en la platja, també ens valdran xapes de refrescs. Necessitem a més dues borses
transparents.
Com? Prenem 5 o 6 taps i una sola petxina i els introduïm en una borsa, en l'altra posem només petxines. Els plantegem un joc: que endevinen què va a eixir d'una borsa i de l'altra i els preguntem què és més fàcil o probable si traure una petxina de la borsa on hi ha moltes o de la borsa on solament hi ha una.
Com? Prenem 5 o 6 taps i una sola petxina i els introduïm en una borsa, en l'altra posem només petxines. Els plantegem un joc: que endevinen què va a eixir d'una borsa i de l'altra i els preguntem què és més fàcil o probable si traure una petxina de la borsa on hi ha moltes o de la borsa on solament hi ha una.
Variem la proporció i
tornem a preguntar. En una segona fase ho fem en una borsa opaca. Per què?
Quasi tota la probabilitat que anem a necessitar en la nostra vida es basa en
la llei de Laplace, que estableix el
quocient entre casos favorables i possibles com la probabilitat que alguna cosa
ocórrega. Aquest concepte és realment simple i
un xiquet ho pot experimentar variant els “casos possibles” i tocant els
successos impossibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada